donderdag 29 augustus 2024

Laatste dag voor vertrek

Morgen vliegen we naar Vancouver om daar over te stappen op een kleiner vliegtuig naar Whitehorse. Het wordt een hele lange reisdag. Naar Vancouver is ongeveer 9,5 uur. Het gekke is dat we om 15:20 uur vliegen en 15:55 uur aankomen op dezelfde dag. Terug in de tijd dus. Dan een uur of 5 wachten en dan nog 2,5 uur vliegen van Vancouver naar Whitehorse waar we rond middernacht aankomen. Dat is dan dus rond 9 uur zaterdagochtend in Nederland. We zijn allebei erg moe van alle gebeurtenissen de afgelopen weken dus we hopen dat we een beetje kunnen slapen in het vliegtuig.

Whitehorse is ongeveer net zo groot als Nunspeet en we slapen daar in een van de hotels, waar we de volgende dag opgehaald worden door een jongen met de achternaam Verstappen (geen familie, heb ik gecheckt) om de camper op te halen. Na de nodige uitleg over gebruik van water en gas en verder gebruik, gaan we via de supermarkt meteen op pad. Whitehorse is de hoofdstad van Yukon dus de kans dat we daar nog voor een redelijke prijs een groot assortiment boodschappen kunnen krijgen is het grootst. Ik hoop dat de koelkast en vriezer een beetje van goed formaat zijn. Waar we de eerste nacht met de camper slapen weten we nog niet, maar dat zal waarschijnlijk ergens lang een beek of meer zijn. We willen een uurtje of 3 rijden maximaal. Ik heb de app IOverlander geïnstalleerd en daar kun je de mooiste plekjes voor gratis overnachten vinden. De bedoeling is dat we een beetje afwisselen tussen provinciale parken, gratis plekken en commerciële campings. We zullen toch ook af en toe wat apparaten moeten opladen en water en toilet moeten lozen en bijvullen. 

De hittegolf van de afgelopen weken in Yukon is voorbij : de herfst komt eraan en temperaturen zijn de afgelopen dagen flink gedaald. Overdag is het 13-15 graden Celsius en ‘s nachts daar het kwik al tot 2-6 graden. Boven de poolcirkel kan het zelfs nog wat kouder worden. Toch maar wat warme kleren ingepakt dus en voor de zekerheid ook een muts en handschoenen. 

We hebben er ontzettend veel zin in! Ik heb 2 camera’s en 2 lenzen en een statief ingepakt (je weet nooit of er nog noorderlicht komt) dus ik verwacht wel weer wat mooie plaatjes te kunnen schieten !

Tegen onze volgers kan ik alleen maar zeggen: geniet met ons mee! Ik kan niet beloven dat er iedere dag een blog komt (dat ligt aan het bereik), maar ik schrijf ze wel elke dag dus dan komen ze met wat vertraging alsnog online. En soms zal ik vanwege de verbinding pas later de foto’s kunnen toevoegen, maar ik doe mijn best !

2 opmerkingen: