zondag 19 mei 2024

Luxe etentje, Braganca en Montesinho Natural Park

Gisteren hebben we hier in het restaurant gegeten, dat was een behoorlijke belevenis. Het restaurant heeft een Michelinster en dat was dan ook zeker terecht. Een beetje ongemakkelijk kwamen we in ons mooie kloffie aan ; de man van de receptie herkende Edwin door de transformatie van Adidas sportbroekje en dito T-shirt naar nette kleding helemaal niet - LOL! Al snel werden we verwend met een stuk of 8 verschillende amuses (ik ben de tel kwijtgeraakt) voordat ons 4-gangen menu geserveerd werd. Allemaal zo mooi en zo lekker en verfijnd van smaak! Mijn favoriet was de glimmende kers, wat in werkelijkheid een bolletje paté was met daaromheen een soort gelei van rode biet en een klein stengeltje van koriander. We vielen van de ene verrassing in de andere. Maar eerlijk is eerlijk, de beleving en het eten waren een dikke 10, maar goedkoop was het niet. Wel leuk om een keer te doen, maar geef mij maar een gewoon goed normaal restaurant, of zo'n beleving als gisteren in de eetkamer bij oma. Maar het was een hele mooie afsluiting van de vakantie.

Vanmorgen een beetje licht ontbeten, want we zaten nog best vol van de avond ervoor. Daarna maar eens even de wandelschoenen uit de auto gehaald om wat actiefs te doen. Het zonnetje was erdoor gekomen, dus besloten we te voet naar het stadje en haar historische centrum en kasteel te lopen. Eerst flink dalen en daarna weer flink klimmen, maar het was wel de moeite waard. We liepen een heel stuk van een vlonderpad langs een riviertje met veel bloeiende planten en bloemen en veel vlinders en vogels.

Daarna dus weer flink klimmen, want kastelen staan nou eenmaal altijd op een heuvel. Binnen de muren van het gebied rondom het kasteel wonen mensen en uiteraard waren daar ook cafétjes open. Dus daar maar even een tonicje gedronken en uitgezweet. Daarna nog even over de muren gewandeld in een klein buitje. Helaas konden we het kasteel zelf vandaag niet bezoeken. We hadden wel voor het eerst onze selfiestick meegenomen en die dan ook maar weer even gebruikt.

Terug zijn we door het stadje gewandeld en moesten we de bijna 100 traptreden die we vanmorgen naar beneden hadden gelopen natuurlijk ook weer omhoog lopen. Een goede work-out! Na terugkomst in het hotel hebben we ons even opgefrist en zijn we nog even een stukje gaan rijden in het Montesinho Natural Park, waar we eigenlijk middenin zitten. Met een blauwe lucht was hier ook meer te zien van de oneindige vergezichten in dit prachtige natuurgebied. We zagen ook heel veel verschillende roofvogels, die hier natuurlijk prima een maaltje bij elkaar kunnen jagen.  Over maaltje gesproken... wij wilden ook nog even een broodje ofzo eten tussen de middag. Dat is hier dus kansloos, want je kunt alleen een halve koe of een half lam krijgen ongeveer. Allemachtig wat een porties. Kan zomaar zijn dat wij vanavond het avondeten even laten voor wat het is.

Morgen wordt dag 1 van de terugreis. Een lange dag kilometers vreten. De tank zit vol, de koelbox is gevuld, de speellijstjes staan op Spotify en omdat we voor het ontbijt vertrekken krijgen we een ontbijtbox mee van het hotel. Hoe dan ook verliezen we een uur, want het is hier een uur vroeger, dus al we hier een paar kilometer verder de grens oversteken met Spanje, dan is het al meteen een uur later. We hebben voor morgen geen eindbestemming, we kijken wat er op de weg gebeurt en hoe fit we zijn en beslissen op basis daarvan waar we slapen. Hopelijk komen we dan dinsdag einde dag / begin avond weer aan in het mooie Hulshorst.