dinsdag 10 september 2024

Einde Dempster Highway

Vandaag hebben we afscheid genomen van de Dempster Highway. De laatste 3 uur gaven ons nog regen, zon, laaghangende bewolking, blubber en wegwerkzaamheden die voor veel vertraging zorgden. We hebben wel ontzettende veel geluk gehad op de heenweg van de Dempster Highway met het mooie weer en de mooie vergezichten. Dat was op de terugweg wel anders. Maar wat hebben we genoten van deze weg! Vooral de Yukon kant is heel erg mooi, met Tombstone Territorial Park. 100% een van de mooiste wegen die we ooit gereden hebben.

The Northern Territories zijn ook mooi, maar anders mooi, het lijkt een beetje op Zweden met haar meren en sparren. De mensen zijn stuk voor stuk vriendelijk en de meeste mensen rijden rustig op de weg en houden rekening met elkaar. Een enkeling rijdt als een idioot en belandt langs de kant van de weg met een lekke band of bezorgt zichzelf of een ander een barst of ster in de ruit. Inuvik en Tuktoayaktuk zijn qua plaatsen niet zo veel soeps, maar het is natuurlijk wel gaaf als je helemaal de weg afrijdt en met je voeten in de Artic Ocean staat en daar ook langs kampeert. De weg was op sommige plekken  heel goed, op andere plekken redelijk en op veel plekken niet zo best. Dat laatste was overigens wel weersafhankelijk, want de regen veranderde de klei / grindweg in een grote blubbermassa.

Tussen de Klondike Highway en de Dempster Highway zit een houten brug. Vanwege een oversized load die daar overheen moest, hebben we bijna 45 minuten moeten wachten. Voor ons stond een meneer met hetzelfde blubber probleem als wij, die had ook nog zijn fiets achterop zitten. Lekkerrrr....

Ik kon de oversized load met de verrekijker goed volgen, en toen ik ervan overtuigd zat dat het gevaarte vast zat op de brug, kwam de dame die erbij hoorde en het verkeer tegenhield, vertellen dat ze stukje bij beetje verder kwamen en het nog ca. 20 minuten zou duren. Dat kwam ze uiteraard wel vanuit de auto vertellen, want stel je voor dat je een stukje zou lopen. De meeste Amerikanen / Canadezen doen bij voorkeur alles wat ze kunnen met de auto. We zien het ook bij mensen die een zakje afval gaan wegbrengen 100m verderop op de camping.

Voor het eerst in lange tijd hadden we weer asfalt onder onze banden, wat fijn! Uiteindelijk waren we door alle vertraging rond 13 uur in Dawson City. Eerst maar even checken of de vlucht nog doorging, maar daar gingen ze pas om 14 uur uitsluitsel over geven. Dus maar even de camper afspuiten met de hogedrukspuit bij de bezinepomp. Dat was de 8 dollar meer dan waard! Toen door naar de supermarkt voor wat eerste levensbehoeften. En door naar de camping om vast de boel aan te sluiten en even snel te lunchen. Rond 14:15 uur werden we gebeld dat de vlucht niet doorging vanwege te slecht weer en dat we evt. nog mochten verzetten naar morgenmiddag 16 uur. Dat gaan we niet redden helaas, dus daarmee is de vlucht van de baan en krijgen we ons geld terug. Misschien komt er deze vakantie nog wel wat anders leuks op ons pad wat we dan kunnen doen. Gelukkig hebben we Tombstone Territorial Park vanaf de weg gezien met heel mooi weer en met regen, dus het is geen ramp.

Nu eerst maar eens even een beetje orde op zaken stellen: blogjes schrijven, foto's van de camera halen, een beetje omruimen, de boel aansluiten, en even rustig aan. Vanavond gaan we "uit" , even kijken of er op maandag een restaurantje open is hier.

Morgen rijden we weer naar het westen, richting Carmacks en gaan we weer richting een ander deel van Yukon en Alaska. Dat is als het goed is minder intensief rijden. We zijn benieuwd wat dat ons gaat brengen!