woensdag 11 september 2024

Van Dawson City naar Carmacks

Vanmorgen in de mist weer opgestaan na 10 uur slapen. De wijn bij het etentje gisteren was een beetje chateau migraine dus ik bleef nog even lekker liggen terwijl Edwin koffie en ontbijt maakte. We deden een beetje rustig aan en moesten nog lozen en tanken dus rond half 10 gingen we op pad. Onderweg was het mistig dus veel konden we niet zien van de omgeving. Wel stak er nog een mooie vos de weg over. Op een gegeven moment stond er een rood verkeerslicht en een bord waarop stond dat we moesten wachten op de volgwagen. Dat duurde maar liefst 20 minuten. Toen de volgwagen arriveerde, ging hij de beste man eerst even uitgebreid plassen langs de kant van de weg, wat eten en zijn lunch delen met een raaf, voordat we weg konden met de karavaan van inmiddels 1 camper, 3 vrachtwagens en een aantal auto. Toen snapten we ook waarom het zo lang duurde, want we moesten maar liefst 11 kilometer wegwerkzaamheden door over een gravelweg.

We stopten bij een heel mooi meer, waar we heel even een foto maakten en de benen strekten.

We zagen een boomstam vrij hard langs drijven, maar ergens klopte dat van geen kanten, want het was windstil en er was helemaal geen stroming in het meer. Even zaten we met wat vraagtekens boven ons hoofd te kijken, totdat ik ineens zag dat de boomstam door een bever vooruit getrokken werd. Dat verwacht je natuurlijk niet direct. Zo leuk om te zien! Het beest moest nog hard werken ook!

Onderweg kregen we in de auto een melding dat we de DEF moesten bijvullen, dat is een goedje dat wij in Nederland als AdBlue kennen, en die de diesel schoon houdt. Dus bij de benzinepomp maar even gevraagd en zowaar hadden ze het en konden we het bijvullen. Ook weer opgelost.

Craig bij Fraserway, waar we de camper opgehaald hebben, had ons een kaartje meegegeven waar een grote cirkel op stond met de opmerking : "Coal Mine Campground - BURGERS!". Zij hebben kennelijk de beste burgers van Yukon, dus daar konden we niet onderuit. Eerst even boodschappen doen bij de General Store en daarna dus toch maar een burger gescoord. En eerlijk is eerlijk - zowel de Miner Burger als de Cheese/Bacon Burger waren heerlijk! Er bleek ook een drankwinkeltje bij te zitten en het was 17 graden dus ondanks dat ik eigenlijk op een provinciale camping wilde verblijven, besloten we lekker hier op de camping te blijven. Korte broek aan, lekkere koude Budweiser en koud wijntje erbij en even van het zonnetje genieten.

We zitten direct naast de Yukon rivier, een grote rivier met veel stroming en een mega-geschiedenis als het gaat om de goudzoekersperiode. Er zijn hier veel vogeltjes en eekhoorns, die ik mooi nog even op de foto kon zetten.

Morgen gaan we richting Haines Junction vanuit waar we Kluane National Park gaan bezoeken.