vrijdag 30 september 2016

Port McNeill - Grizzly Tour

Vandaag zijn we met Sea Wolf Adventures naar een eiland geweest waar twee grizzly’s leven. Niet een toeristische tocht, waar het dringen is met de boten om de grizzly’s te zien, maar een tocht waarbij de natuur centraal staat. En dus gingen we op 6:45 uur met Mike, wiens voorouders de eerste bewoners waren van dit gebied, op pad op een eiland. Als private tour, want we waren gezien het feit dat het seizoen bijna ten einde is, de enige die de tocht geboekt hadden vandaag. De heenweg was best eng, want we hebben zeker een uur door hele dichte mist gevaren. Gelukkig had Mike een radar en navigatie, maar met alle boomstammen die in het water dreven, was het best inspannend voor hem (denk ik). We gingen even langs bij Bruce, die een kleine nederzetting had waar je als kanoër kon overnachten. Daar zagen we meteen al een zwarte beer, die aan het vissen was op een strandje.

Toen kwamen we aan op het eiland waar we op zoek zouden gaan naar grizzly's. Met de boot kon je niet op het eiland komen en dus moesten we verder in een rubberboot, die hij op het dak van de boot had meegenomen. Toen begon de wandeltocht, over een bear trail, dus oppassen geblazen en klimmen en klauteren. Onderweg zagen we pootafdrukken van zowel beren als wolven, net als veel berenpoep en overal lagen restanten van zalmen: koppen en vellen. Er is op dit moment zoveel zalm dat de beren alleen de lekkerste delen opeten, zoals de wangen, de buik en de eitjes. De rest laten ze liggen, want dan vangen ze gewoon weer een nieuwe.  Na een val en een nare stap in een soort van kloof, die Simone wat blauwe plekken hier en daar opleverden, bleek de tocht het geklauter meer dan waard. Twee grizzly’s waren druk aan het vissen en wij konden van een afstandje kijken hoe ze dat deden. Prachtig! We hebben daar een poos staan kijken. Om ze niet te storen hebben we maar een paar foto’s gemaakt, maar o-wat was het mooi om ze daar zo in hun natuurlijke omgeving te zien. En daarnaast waren er tientallen arenden, vooral bald eagles. Die lustten natuurlijk die koppen en andere restanten wel en wachten geduldig af.

Terug in de boot heeft Mike ons nog e.e.a. verteld over zijn voorouders en hun taal en hebben we geluncht in de zon op een prachtig strandje van een eiland. Omdat het zulk lekker weer was, zijn we daarna nog even gaan walvisspotten: er waren orka’s gezien, waarvan ze eigenlijk dachten dat ze al weg waren. En met succes, we hebben dus ook nog orka's gezien, heel mooi! En we zagen opeens een andere Mike, die zijn pet achterstevoren zette en contact zocht met de andere boten om te bepalen waar we heen moesten varen.

Terug in de haven gaf hij ons de tip om een camping verder te rijden, waar je aan zee stond. Omdat we de vorige camping nog moesten betalen, hebben we dat eerst nog even snel gedaan en zijn we doorgereden naar een camping 10 minuten verderop. Die is inderdaad prachtig, we staan aan de waterkant en Edwin heeft al een dolfijn voorbij zien zwemmen toen hij een houtvuurtje aan het maken was. Ik zal kijken of ik morgen een foto van kan uploaden van ons stekkie.

We hebben echt ontzettend veel geluk met het weer en met het spotten van wildlife. En dat vreet ook energie, want we zijn aan het einde van de dag echt kapot! De komende twee dagen hebben we geen activiteiten op het programma staan, dus kunnen we weer even rustig aan doen.