maandag 5 oktober 2020

Rome

Gisteren zijn we naar Rome geweest, dat op ca. 2 uur rijden van hier ligt. Al vroeg waren we op pad, om 7:30 uur.  Onderweg zagen we nog een groene specht (ook wel groene middelvingerspecht genoemd bij ons), en een hele mooie kleurrijke fazant. Helaas had ik de verkeerde lens op de camera zitten dus geen mooie foto's. De kans dat we de fazant nog weer zien lijkt me ook vrij klein, want een paar bochten verder stond een jager met geweer die ook vroeg uit de veren was.

Onderweg naar Rome was het heel erg rustig. Binnen 2 uur waren we dus geparkeerd op een bijna lege parkeerplaats bij het treinstation, vanaf waar we de hop-on hop-off bus genomen hebben, die om 9:30 ook nog hartstikke leeg was. Is natuurlijk supertoeristisch, maar wel de beste manier om in korte tijd dicht bij de hotspots te komen. Al snel hadden we in de gaten dat we nooit alles konden zien wat we wilden zien in 1 dag. Bovendien zagen we vanuit de bus al dat om iedere bocht een volgend mooi oud gebouw opdoemde.  Keuzes maken dus.

Allereerst het Collosseum. Wat een massaal ding zeg! We hadden nog geen kaartjes en de rij was redelijk lang, dus hebben we online kaartjes geboekt voor 15:00 uur en zijn we eerst verder gegaan.  De volgende stop was Teatro Marcello, dat gebouwd is onder Julius Ceasar en pas 11 voor Christus is afgerond onder Augustus.

Rondom dat Theater was ook nog genoeg te zien, dus nadat we er zo'n 45 minuten rondgestruind hadden, zijn we weer met de bus meegegaan naar de Sint Pietersbasiliek en de Castel Sant'Angelo. Tjonge, wat is die Sint Pieter een bombastisch ding zeg. Echt een pronkstuk met een pilarenrij aan beide kanten. Deze katholieke kerk staat op het Sint Pietersplein in Vaticaanstad. De kerk werd tussen 1506 en 1626 gebouwd en volgens de overlevering werd de eerst Paus, Petrus hier gekruisigd en begraven. De Sixtijnse kapel was gesloten dus daar zijn we niet geweest.  We zijn ook niet naar binnen geweest, daar was simpelweg geen tijd voor.

De Castel Sant'Angelo oftewel Engelenburcht heeft zijn naam gekregen op basis van een legende. In 590 hield een paus een kerkelijke dienst om God te smeken een einde te maken aan de pest die heerste. Boven op het Mausoleum verscheen een engel. De engel stak zijn zwaard in de schede en de bede van de paus was verhoord en de pestepidemie was voorbij. Op deze plek heeft de paus een kapel laten bouwen. Misschien moet een paus ook nog even wat roepen over een corona-virus?

Toen door of eigenlijk terug naar het Colloseum, met onze op internet gekochte kaartjes. Dat ging prima! Nadat we door een scanpoortje heen waren gegaan en onze temperatuur via een computerscherm was gemeten, mochten we naar binnen. Helaas stond en veel in de steigers, maar het was wel gaaf om te zien dat zo'n gebouw wat er al bijna 2.000 jaar staat, nog in zo'n goede staat is.

Omdat we de bus op 2 minuten misten, en we kaartjes hadden die ook voor de Palatijn geldig waren, hebben we dat ook maar even meegepakt. Na wederom door de scanpoortjes heengegaan te zijn en onze temperatuur te hebben laten meten, mochten we door. De Palatijn is een van de zeven heuvels in Rome. Hij geldt al de heuvel die het eerst werd bewoond en hier hadden veel keizers hun paleis.

Het was inmiddels al achterin de middag en we wilden nog twee dingen absoluut zien: De Spaanse Trappen en de Trevi fontein. Dus weer een paar haltes mee met de bus en deze twee bezienswaardigheden nog opgezocht.

De Trevifontein is ca 26 meter hoog en 22 meter breeds. Het is een drukte van jewelste met allerlei verliefden en is gebouwd tussen 1732 en 1762. De naam komt van tre vie oftewel drie wegen. Vroeger kwamen namelijk 3 wegen uit op het plein van de fontein. Wij vonden het niet zo heel bijzonder, en vooral ook veel te druk en dus zijn we er snel weer weggegaan.

Tot slot de Spaanse trappen, waar ook de fontein van de boot staat. De trappen horen bij de kerk die in opdracht van Lodewijk XII gebouwd is. In de 17e eeuw wilden de Fransen de kerk verbinden met het plein beneden waar de Spaanse ambassade was gevestigd.

Omdat de bus van 18 uur al weg was en we niet wilden wachten tot de volgende en tevens laatste bus van 19:40 uur, hebben we een taxi terug genomen naar het station. Daar hebben het parkeerkaartje à EUR 20 betaald (koopje!) en zijn we na een hele mooie dag weer teruggereden naar ons mooie plekje op de heuvel. Onderweg hebben we nog even wat gegeten bij het restaurantje een dorpje verderop, uiteindelijk waren we rond 21:30 uur thuis. Thuis gekomen hebben we nog een drankje gedaan maar daarna zijn we ook al een blok in slaap gevallen. Wat een mooi stad en echt niet te doen in 1 dag. Ik denk dat we wel een week nodig hebben om alleen de highlights goed te kunnen bekijken. Mooie bestemming voor een city-trip als Corona ooit onder controle is. Misschien kan die Paus nog even de Aartsengel aanroepen?